Yunus Karataş

Intermittent Fasting Nedir? Nasıl yapılır?

Intermittent-Fasting-nedir
Intermittent-Fasting-nedir

Muhtemelen çok kez duyduğun/gördüğün Intermittent fasting ama belki hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığın, bir beslenme düzeni ve modeli olan, intermittent fasting diyet yaklaşımı ile ilgili merak ettiğin soruların cevaplarını aşağıda bulabilirsin. Aralıklı oruç olarak da adlandırılan duymuş olabileceğin intermittent fasting diyeti nedir ne değildir diye öğrenmek istiyorsan doğru yerdesin.

Intermittent fasting nedir?

• Beslenme saatlerini güneşin doğuş ve batış saatleriyle ilişkilendiren bir beslenme düzeni yaklaşımıdır.
• Genellikle günde 8 saat beslenme ve 16 saat aç kalma sistemi ile işlemektedir.
• Vücuttaki enerji oluşum mekanizmasının en verimli şekilde çalışmasını ve geceleri aktifleşen onarım mekanizmasının işlevini layıkıyla yerine getirmesini amaçlayan öğün saatlerinden oluşur.

Intermittent fasting ne değildir?

• Diyet programı ya da diyet listesi değildir.
• Herkesin uygulayacağı standart reçeteler ya da porsiyonlar içermez.
• Ne yiyip ne yemeyeceğin konusunda seni yönlendirmez.

Yani intermittent fasting, aslında sadece beslenme saatlerini düzenlemek üzerine kurulu bir beslenme modelidir. Öğün saatleri, metabolizmanın en işlevsel şekilde çalışmasını amaçlar. Bu diyet şekli, günde 8 saat beslenip 16 saat aç kalmak temeline dayalıdır. Tabii asıl önemli olan bu 8 saatlik beslenme süresinin gün doğumu ile gün batımı arasındaki sürede olmasıdır. Amaç, gün batımına kadar vücuttaki bütün karbonhidrat metabolizmasını tamamlamak ve o saatten sonra kan şekerini hiçbir şekilde etkilememektir. Bu sayede vücut akşam hazırlığına daha kolay geçebilir; bazı onarım mekanizmaları, yağ metabolizması ve vücudunun detoks sistemi daha sorunsuz bir şekilde görevlerini yerine getirebilirler.

Intermittent fasting, her ne kadar daha çok “ne zaman yediğin” konusuyla ilgilense de “ne yediğin” konusunun öneminin elbette farkındasındır. ☺ Kendi doğru beslenme programını oluşturarak ya da diyet listen konusunda bir destek alarak öğün saatlerini intermittent fastinge göre düzenleyebilirsin. Uyguladığın diyet modeli ne olursa olsun, tüm öğünlerini gün doğumdan gün batımına kadarki bir 8 saatte tamamlarsan ve son öğününden sonra su, şekersiz çay/bitki çayı, sade kahve ya da sade soda hariç hiçbir şey tüketmezsen aslında intermittent fasting modeline uymuş olursun.

Intermittent Fasting Nasıl Yapılır?

Besin zamanlamasının diyet ve spor performansı için ne olduğunu az çok anladık. Peki bu bilgileri IF diyeti özelinde nasıl kullanacağız ve IF nasıl yapılır?

IF konusundaki araştırmalar genellikle sedanter insanlara yöneldiği için, öncelikle sporu denkleme dahil etmeden IF’yi tanıyalım.

Böylece örneğin göbek eritmek isteyen bir ev hanımı, IF’yi nasıl yapabilir buradan başlayalım.

Spor Yapmayanlar için Intermittent Fasting

İnanır mısınız bilmem ama, bana; fitness, kilo alma, kilo verme konularında çok fazla soru geliyor.

Bu sorular her zaman spor yapan insanlardan gelmiyor.

Tıp okumaya başladığı için sürekli sağlık soruları ile karşılaşan o genci muhakkak tanıyor olmalısınız. Ben de ağırlık çalıştığım için, bunu da artık birçok insan bildiği için bu soruları sürekli duyuyorum.

Bunlar beni hiç sıkmıyor.

Bu konuda hiç sıkılmadığım bir diğer şey ise, bu insanlara IF’yi önermek.

intermittent fasting nasıl yapılırIF sedanterler için muazzam bir diyet yöntemi. Düşünün; kalori, makro saymak yok, yeme alışkanlıklarında çok ciddi değişiklikler yapmaya gerek yok. Adapte olması çok kolay ve ülkemizde bunu anlatmak da zor değil.

Nasıl yani, ramazan orucu gibi mi?

Aynen, hem de yeme zamanını sen belirliyorsun, yemediğin zaman da su içmek serbest!

IF’nin işe yarama sebebi, uzunca aç kaldığımız dönemde vücudumuz yağ yakımı için daha müsait bir konuma geçiyor.

Kısa sürede adapte olduktan sonra günlük işlerimizi yaparken enerjimiz ve odaklanmamız yüksek oluyor.

Bu yüzden aslında açlık da çekmiyoruz. Kolaylıkla iştahımızı kontrol edebiliyoruz.

Ayrıca yeme ve aç kalma zamanımız belli olduğu için hayatın yoğunluğunu daha iyi kaldırabiliyoruz.

Ama nasıl olur? Uzun açlıkta enerjimizin düşmesi, dikkatimizin dağılması gerekmez mi?

Eğer bir sağlık probleminiz yoksa, birkaç gün içinde adapte olduktan sonra bunun tam tersi olmalı. Katabolik bir modda olduğumuz için enerjimiz, odaklanmamız yüksek olacaktır; vücudumuz taşıdığı yağları enerji için kullanma noktasında daha müsait bir konumda olacaktır.

Uzun süren açlığı, egzersiz yapmakla bir tutabilirsiniz. Egzersiz yaptığımız anda yükselen yağ yakan hormonlar, açlığa da aynı şekilde tepki veriyor. Egzersiz esnasında da katabolik olduğumuz için enerjimiz hiç olmadığı kadar yüksek oluyor.

Exit mobile version